Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Tillverkningen av elbilsbatterier är inte miljövänlig, och destruktionen av uttjänta batterier går förmodligen inte spårlöst förbi, menar insändarskribenten. Bild: Anders Wiklund/TT
Tillverkningen av elbilsbatterier är inte miljövänlig, och destruktionen av uttjänta batterier går förmodligen inte spårlöst förbi, menar insändarskribenten. Bild: Anders Wiklund/TT

Elbilarna är inte så miljövänliga

Tillverkningen av batterier till elbilar innebär stora klimatutsläpp och råvarorna utvinns under tveksamma förhållanden, skriver Ulf Unosson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

8/11 Bilens framtid stavas vätgas

Jag håller med Paul Nilsson angående vätgas, som troligen är det mest miljövänliga bränslet för bilar. Jag vill bara göra ett par tillägg som gäller dagens batterier till elbilarna:

Tillverkningen av ett endaste batteri släpper ut koldioxid som motsvarar cirka 5000 mils körning med en dieselbil, och mineralerna som krävs (kobolt och litium) utvinns i gruvor – där de afrikanska arbetarna jobbar under tveksamma förhållanden.

Livslängden för dessa batterier är okänt och destruktionen går förmodligen inte spårlöst förbi. Under denna sommar har dessutom många elbilar i södra Sverige laddats med el från koleldade kraftverk i Tyskland.

Alltså, tveksam miljövinst att satsa på elbilar som behöver batterier – satsa istället på vätgas!

Ulf Unosson

LÄS MER: Forskare: Elbil kan vara billigare än bensinbil

LÄS MER: Detta behöver du skära ned på att vi ska nå klimatmålet