Replik
till Ulf Unosson, 30/3
Du efterfrågar expertutlåtanden om elbilarnas miljöpåverkan, samtidigt presenterar du en felaktig uppgift om att du skulle kunna köra fyra varv runt jorden med din dieselbil för att motsvara tillverkningen av ett batteri. Jag har försökt ta reda på hur den uträkningen gått till och kommit fram till följande:
* Välj det största elbilsbatteriet som existerar idag (100 kWh).
* Förutsett att det tillverkats med de sämsta tillverkningsmetoder som användes för tio år sedan.
* Ladda elbilen med kolkraft (de flesta elbilar laddas på natten då vi har överskott på förnybar el)
* Jämför detta med utsläppen ur avgasröret på de snålaste dieselbilarna utan hänsyn till miljöpåverkan av oljeutvinning, raffinering etcetera eller tillverkning av de komponenter som behövs i en fossilmotor.
Expertutlåtanden finns, till exempel carboncounter.com som är utvecklat av forskare på MIT. De visar att elbilar är överlägsna fossilbilar vad gäller klimatpåverkan. I de flesta fall tar det bara 1-2 år att kompensera för utsläppen från batteritillverkningen.
Du tar också upp utvinningen av kobolt. Jag håller med om att den är problematiskt, men det är märkligt att ta upp dessa problem och samtidigt ignorera de krig, konflikter och miljökatastrofer som oljeutvinning fört med sig.
Niklas Nylén