Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Malin Hoelstad/TT

Dubbelmoral som skaver

Klimatkrisen kräver förändringar på alla områden, även hos media, skriver Ingela Björck.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Den lilla och ganska fattiga tidningen Dagens ETC har nyligen bestämt sig för att välja bort fossila annonser: inga fler annonser om bensinbilar, inga annonser om flygresor. Tidningen förlorar därmed en betydande andel av sina annonsintäkter, men tar steget för att vara trovärdig som klimatrapporterande dagstidning.

Andra dagstidningar fortsätter däremot gladeligen att ta in bil- och flygannonser. Tidningsledningarnas försvar är förstås att tryckta medier i dag har ett trängt ekonomiskt läge. Därför tycker man sig inte kunna göra det man, med tanke på vetenskapen och moralen, nog egentligen inser att man borde.

Men tidningarna har inte bara annonser utan också mycket egen text om både fossilbilar och flygresor.

Men tidningarna har inte bara annonser utan också mycket egen text om både fossilbilar och flygresor. Det är artiklar om till exempel nya bilmodeller och om ”höstens häftigaste weekendresor” eller resor till ”Karibiens okända pärla”. Artiklarna är inte betald reklam men fungerar förstås som reklam i betydelsen att läsaren blir sugen på att köpa den omskrivna bilen eller göra den omskrivna flygresan.

Sådant eget material kan inte försvaras av ekonomiska skäl, eftersom det inte ger några annonsintäkter. Därför borde det inte vara svårt att sluta skriva om dessa klimatskadliga företeelser.

Klimatkrisen kräver förändringar på alla områden, även hos media. Att ta bort redaktionell textreklam för fossilberoende transporter är ett enkelt första steg, som snabbt borde tas av alla redaktioner med självaktning!

Ingela Björck