Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Vi vet att orsaken bakom de kraschade e-postservrarna beror på ett tidigare oupptäckt fel i den inbyggda mjukvaran, skriver rektor och IT-chef vid Göteborgs universitet. Bild: Jonas Lindstedt

Djupt bekymrade över e-postkraschen

Vi är djupt bekymrade för eventuella förluster av information, skriver Eva Wiberg, rektor, och Sören Ehrnberg, IT-chef, på Göteborgs universitet

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

1/10 IT-haveriet på GU innebär en enorm förlust

Serverkraschen på Göteborgs universitet innebär ett mycket allvarligt läge för hela vår verksamhet. I skrivande stund saknar fortfarande hälften av de anställda e-post och kalender.

Vi vill betona att alla inblandade är väl medvetna om att detta orsakar stora problem för medarbetare och att e-postkraschen kan påverka förtroendet för oss. Vi är djupt bekymrade för eventuella förluster av information. I dagsläget har vi inte en säker prognos på vad som går att återställa när det gäller äldre e-post. Vi kan garantera att vi gör vårt yttersta för att återfå full funktionalitet och återskapa information.

Vi vet att orsaken bakom de kraschade e-postservrarna beror på ett tidigare oupptäckt fel i den inbyggda mjukvaran. Både ordinarie diskar och diskar som används för back-up är drabbade. Händelsen behöver utredas grundligt och förberedelser för en djupgående revision pågår.

Det är så klart beklagligt om vi i något sammanhang har uppfattats som att vi inte tar den här händelsen på största allvar. Tidigare uttalande har varit ett försök att belysa sårbarheten i vårt digitaliserade samhälle men också styrkan i våra verksamheter, som i spåren av pandemin har ställt om till nya verktyg. Detta har hjälpt till så att vi i viss mån kunnat upprätthålla kommunikationen.

Vi vill än en gång betona allvaret i situation och att vi gör allt som står i vår makt för att problemen snart ska vara lösta.

Eva Wiberg, rektor, Göteborgs universitet

Sören Ehrnberg, IT-chef, Göteborgs universitet