Vår dotter behövde boka en tid på vårdcentralen. Det går dåligt att komma fram på telefon, därför försökte vi beställa en tid via 1177.se. Det gick inte då hon är över 13 år gammal vilket innebär att jag som förälder inte får agera å hennes vägnar längre (den vägen).
Hon har sedan tidigare ”mobil-bank” och Swish, vilket kräver elektroniskt id för att kunna användas. Det visade sig att det finns två varianter av identifiering; ”bank-id” samt ”säkerhets-id”. Dessa ser ut och fungerar till synes helt identiskt så när som på att det förstnämnda egentligen bara är till för myndiga medan det senare endast är giltigt hos utgivande bank. Det vill säga 1177 kräver bank-id för att hantera tidsbokningar med mera från 13 års ålder men bank-id utfärdas normalt sett bara till personer som 18 år eller äldre.
Jag är helt övertygad om att samhället i allmänhet lider svårt ekonomiskt av detta fenomen.
Vår bank kan utfärda bank-id för yngre personer under förutsättning att båda vårdnadshavarna besöker bankkontoret (om man kan hitta ett kontor samt har tid att sitta i kö i åtminstone en timme) tillsammans med den som bank-id ska utfärdas till. Denna person ska dessutom ha giltig legitimation med sig.
Därför får vi nu boka tid hos polisen för att förnya dotterns pass så att hon kan få bank-id så att vi kan boka en läkartid. Som tur är finns det än så länge sätt att kringgå denna helt idiotiska procedur men det bygger på att det fortfarande finns människor som hanterar ärenden i bokningssystemet och som har möjlighet att ta egna initiativ.
Allt för ofta ser jag i dag exempel på processer som ”digitaliserats” och därför tar mångdubbelt mer tid och resurser i anspråk jämfört med traditionell manuell hantering. Jag är helt övertygad om att samhället i allmänhet lider svårt ekonomiskt av detta fenomen. ”Digitalisera” gärna mera men gör det på rätt grunder (för att effektivisera) och på rätt sätt (så att det blir användbart), inte bara av ren princip.
Petter