Just nu är det störningar i pendeltågstrafiken nästan varje dag. Resenärer hänvisas till ersättningsbussar som sällan avgår på ordinarie avgångstid eller inte kommer alls. Problemet med vädret är inte nytt.
Som många andra resenärer drivs jag av att finna ett svar på frågan vi alla ställer oss: Hur kan det bli fel om och om igen?
Dessa förseningar och inställda avgångar beror på en massa olika orsaker. Majoriteten av felen under november och december har hänvisats till signalfel, växelfel och nu även personalbrist.
LÄS MER:Peter om lokförarnas värsta mardröm: ”Alla vet att det händer”
Och det värsta av allt, hur i fasiken går kommunikation till? App, display på stationen och infotavlan på hållplatsen. Om man har tre olika skärmar som visar tre olika avgångstider för samma tåg, hur vet man vad som gäller?
Att vädret är en viktig faktor för trafiken, det fattar man. Men, varför kan ingen ta ansvar och ge svar på varför dessa kontinuerliga fel uppstår?
Själv tror jag att det är fel på ledningen och inte på tåget. Jag har varit i London, Sydney och andra stora städer som både har tunnelbana och omfattande tågtrafik och det var lätt och smidigt att åka.
Dragan Sako