Västtrafik skulle helst vilja möta alla önskemål men trafiken behöver också vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbar, skriver Henrik Kjellberg.
Västtrafik skulle helst vilja möta alla önskemål men trafiken behöver också vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbar, skriver Henrik Kjellberg. Bild: Edvin Bergström

Den försvunna bussen har ersatts

När buss 412 drogs in ersattes den med flera andra linjer, och merparten av resenärerna fick tätare trafik och passning till tågen på Alependeln, skriver Västtrafiks Henrik Kjellberg i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

7/11 Bussen som försvann

Tack för din insändare. När vi i juni 2019 ändrade trafikupplägget i Ale var syftet att skapa bättre resmöjligheter för fler, framför allt med mer trafik i tätorterna där resandet är som högst. Det innebar bland annat att linje 412 drogs in. Den ersattes till stor del av flera andra linjer, till exempel 403, 411, 413 och 414 som alla nu kör på olika delar av 412:s dåvarande sträckning.

Merparten av de som tidigare rest med 412:an fick tätare trafik och alla turer fick passning till tågen på Alependeln. Efter de synpunkter som kom in valde vi också att sätta in anropsstyrd trafik på linje 414 under kvällar och helger då den ordinarie linjetrafiken inte går.

ANNONS

Vi på Västtrafik har inte tagit några nya beslut kring trafiken i Ale då vår bedömning har varit att nuvarande upplägg fungerar på ett tillfredsställande sätt

Inför det kommande tidtabellsskiftet i december har vi haft dialog med kommunen enligt vår ordinarie process och upplever att samverkan är god. Vi på Västtrafik har inte tagit några nya beslut kring trafiken i Ale då vår bedömning har varit att nuvarande upplägg fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Precis som du skriver är vi delvis skattefinansierade. I tider som dessa, då coronapandemin har lett till kraftigt minskade biljettintäkter, är det viktigare än någonsin att vi använder våra resurser på ett ansvarsfullt sätt. Helst skulle vi vilja möta alla önskemål men trafiken behöver också vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbar.

Vi kommer att fortsätta följa upp resandet i Ale och försöka utveckla kollektivtrafiken där. Vi är medvetna om era synpunkter och vill ännu en gång betona att vi aldrig haft för avsikt att sprida felaktig information.

Henrik Kjellberg, Västtrafik

LÄS MER:Expressbussar byter namn och sträcka

LÄS MER:Västtrafiks vd om nya zonerna: ”Alla kan inte vara vinnare”

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS