Replik
7/11 Bussen som försvann
Tack för din insändare. När vi i juni 2019 ändrade trafikupplägget i Ale var syftet att skapa bättre resmöjligheter för fler, framför allt med mer trafik i tätorterna där resandet är som högst. Det innebar bland annat att linje 412 drogs in. Den ersattes till stor del av flera andra linjer, till exempel 403, 411, 413 och 414 som alla nu kör på olika delar av 412:s dåvarande sträckning.
Merparten av de som tidigare rest med 412:an fick tätare trafik och alla turer fick passning till tågen på Alependeln. Efter de synpunkter som kom in valde vi också att sätta in anropsstyrd trafik på linje 414 under kvällar och helger då den ordinarie linjetrafiken inte går.
Vi på Västtrafik har inte tagit några nya beslut kring trafiken i Ale då vår bedömning har varit att nuvarande upplägg fungerar på ett tillfredsställande sätt
Inför det kommande tidtabellsskiftet i december har vi haft dialog med kommunen enligt vår ordinarie process och upplever att samverkan är god. Vi på Västtrafik har inte tagit några nya beslut kring trafiken i Ale då vår bedömning har varit att nuvarande upplägg fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Precis som du skriver är vi delvis skattefinansierade. I tider som dessa, då coronapandemin har lett till kraftigt minskade biljettintäkter, är det viktigare än någonsin att vi använder våra resurser på ett ansvarsfullt sätt. Helst skulle vi vilja möta alla önskemål men trafiken behöver också vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbar.
Vi kommer att fortsätta följa upp resandet i Ale och försöka utveckla kollektivtrafiken där. Vi är medvetna om era synpunkter och vill ännu en gång betona att vi aldrig haft för avsikt att sprida felaktig information.
Henrik Kjellberg, Västtrafik
LÄS MER:Expressbussar byter namn och sträcka
LÄS MER:Västtrafiks vd om nya zonerna: ”Alla kan inte vara vinnare”