Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det talas aldrig om är hur vi gått från att försöka ha små, lätta och strömlinjeformade bilar till jättekolosser med ett luftmotstånd som en ladugårdsvägg, skriver insändaren. Bild: Vilhelm Stokstad/TT
Det talas aldrig om är hur vi gått från att försöka ha små, lätta och strömlinjeformade bilar till jättekolosser med ett luftmotstånd som en ladugårdsvägg, skriver insändaren. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

De som vill vara hållbara köper en begagnad bil – inte en ny

Det är tydligt att bilen snart är en slit-och-släng-produkt, som en ny iPhone, skriver ”25-åriga Folke”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

”Inga bensinbilar efter 2030” står det lite varstans i media dagligen, och öppnar upp för debatt mellan frustrerade norrlänningar och moderna stadsbor. Är det verkligen elbilar som är dagens problem med bilar?

Det talas aldrig om är hur vi gått från att försöka ha små, lätta och strömlinjeformade bilar till jättekolosser med ett luftmotstånd som en ladugårdsvägg. I dag är bilarna höga, vilket gör att allt blir större. De blir tunga, behöver starkare motorer och större batteri, vilket resulterar i större bromsar och större hjul.

Därmed blir materialåtgången för en modern bil avsevärt större än en gammal bil.

Men, säger biltillverkarna – vår tillverkning är koldioxidneutral! – Jaså?, säger jag. Det de gör är att plantera träd eller investera i hållbarhet för att kompensera, för själva biltillverkningen är då inte koldioxidneutral.

De som vet vad hållbarhet är, de går, cyklar, åker kollektivt eller köper en begagnad bil

Samtidigt som bilarna i sig blir mer ohållbara, blir de väldigt dyra, så dyra så att få har råd att köpa dem kontant och måste leasa dem. ”Unna dig en Mercedes varje år” lyder reklamen, och det är ett tydligt tecken på att bilen snart är en slit-och-släng-produkt likt en ny iPhone, en totalt ohållbar verksamhet då kortare bilägande leder till högre utsläpp.

Men detta nämns aldrig, för det är en sekundär utsläppskälla och inte en primär, som röken från avgasröret. Således har elbilen blivit en statussymbol, och inte en miljösymbol.

För de som vet vad hållbarhet är, de går, cyklar, åker kollektivt eller köper en begagnad bil som redan, enligt dagens konsumtionstakt, passerat bäst-före-datumet och kanske investerar i hållbarhet för pengarna de sparar.

Jag säger som i På spåret; vart är vi på väg?

25-åriga Folke

LÄS MER: Elbilarna kräver att vi tänker lite längre framåt

LÄS MER: Billigare elbilar – rekordstort utbud

LÄS MER: Volvo blir ett rent elbilsmärke – slutar med bensinbilar