Det var mycket bättre förr i världen när bara direktörer och folk med goda inkomster hade råd att hålla sig med bil. Då var det inga problem med avgaser och koldioxid.
Problemen har nu i stället uppstått när arbetarklassen har kunnat skaffa sig en stor bilpark med åtföljande mycket stora koldioxidutsläpp.
Många politiker hyllar tesen: ”Allt ont skall med skatter fördrivas”, i här aktuellt fall bilismen.
Man kan utgå från att arbetarklassen har begränsade ekonomiska resurser varför höga bensinskatter biter extra bra på denna grupp.
En stor eloge till Stefan Löfven (S) att han inte ger efter för krav på sänkt bensinskatt trots att hans egna drabbas värst av skatten. Man kan också befara att Stefan Löfven i sitt samarbete med det bilhatande Miljöpartiet kommer att verka för än högre bensinskatter.
Man kan också fråga sig i vad mån Stefan Löfven själv drabbas av bensinskatten. Troligen inte alls då han nog ståndsmässigt åker i en regeringsbil med chaufför.
Det kanske nu börjar bli dags med protester mot överheten, liksom i Frankrike, med gula västar på gator och torg.
Klas Gunnarson