Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Kompetenta, erfarna lärare söker sig motvilligt bort från yrket för att de inte orkar längre, skriver Malin Jönsson. Bild: NTB

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dags att agera!

Vi måste som lärare ha rimliga dokumentationskrav som leder till ökad kvalitet i undervisningen och inte blir en börda för barn och lärare, skriver Malin Jönsson, förskollärare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Att vara lärare i förskola och skola är fantastiskt på många sätt. Att se barnen utvecklas och bli självständiga individer är oerhört berikande, men hur givande det än må vara så är nu måttet rågat. För många barn i grupperna, för höga krav i förhållande till resurser, höga sjuktal och brist på vikarier. En dålig arbetsmiljö för både barn och lärare som ständigt försämras.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kompetenta, erfarna lärare söker sig motvilligt bort från yrket för att de inte orkar längre. Nu måste politiker tänka långsiktigt. Vi måste få en förskola/skola där krav och resurser är i balans. Där kompetensförsörjningen säkras. Där sjuktalen inte stiger oroväckande och där barnen i grupperna blir färre. Vi måste som lärare ha rimliga dokumentationskrav som leder till ökad kvalitet i undervisningen och inte blir en börda för barn och lärare. Nu behövs handling och inte bara fina ord. Nu behövs resurser i form av både tid och pengar.

Jag kan inte nog påtala vikten av att det finns kompetenta lärare i samtliga skolformer. Att dessa lärare får en god arbetsmiljö med bra villkor och förutsättningar så att de kan må bra och utvecklas på sitt arbete.

Nu politiker är det dags för handling, inte bara ord.

Den här skutan måste vändas. Nu!

Malin Jönsson

förskollärare