Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Dags att återinföra tjänstemannaansvaret?

Gång på gång kan man läsa om dåliga upphandlingar av arbeten, projekt och tjänster, skriver Terje V Löberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Bygget av Millau-bron tog bara dubbelt så lång tid som upprustningen av Vasabron, skriver insändaren.

Vem tar ansvaret för dåliga eller felaktiga upphandlingar inom Göteborgs kommun? Kommunstyrelsen, tjänstemän och tjänstekvinnor eller konsulter? Gång på gång kan man läsa om dåliga upphandlingar av arbeten, projekt och tjänster. Värst det senaste året är linbaneprojektet som har kostat skattebetalarna i Göteborg 138 miljoner kronor enbart för projektering innan hela det ogenomtänkta projektet lades ner.

Ombyggnaden av Sjöfartsmuseet blir kraftigt försenad då man blev överraskad av att man måste spränga mer då de hade upptäckt berg. Men snälla – museet ligger på StigBERGET. Att det sedan kommer att kosta cirka 140 miljoner i stället för runt 100 miljoner, och bli 40 procent dyrare, verkar ingen bry sig om då det är skattemedel.

Upphandlingen av arbetet för renoveringen av Vasabron var även det en mindre katastrof. Arbetet påbörjades juni 2017 och skulle ta tio månader. En undermålig upphandling hade gjorts, man tog tydligen det billigaste alternativet, och efter mer än två år kunde bron invigas i juli 2019. Millau-bron i Frankrike är 2 460 meter lång och en höjd över marken på 343 meter, den byggdes på fyra år. Renoveringen av Vasabron tog mer än två år och den är endast 18 meter lång och 2,10 meter hög.

Listan på slöseri med skattebetalarnas pengar kan göras lång.

Likadant är det med tjänster och ett par exempel är Intraservice vansinniga hantering av skattemedel för ett par år sedan och senast, vilket GP har skrivet om i flera artiklar, upphandlingar av juridiska tjänster där jurister har debiterad för arbete för en sedan länge död person.

Ingen verkar ha kontroll och uppföljningen under arbetets gång förekommer tydligen inte. Listan på slöseri med skattebetalarnas pengar kan göras lång.

Man får ofta höra eller läsa att den och den tjänstemannen har tjugo års erfarenhet av sitt jobb. Men det verkar mer som att de har ett års erfarenhet tjugo gånger om. De har troligen aldrig utvecklats i sin tjänst. De sitter ju säkert, genom att vara avlönad av skattemedel, utan budgetansvar, och några med stora fallskärmsavtal. Det är kanske dags att återinföra tjänstemannaansvaret för att förhindra slöseri med skattemedel?

Terje V Löberg, pensionerad företagare