Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Anders Wiklund/TT

Dåligt miljötänk från Volvo

Volvo vill förmodligen sälja så många gamla bilar som möjligt innan dessa fossilbilar inte får säljas längre om politikerna håller sina löften, skriver Anders Bernhard.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Att Volvo bygger nya lokaler som är snyggt designade i ljus och fräsch stil kan ses överallt i vårt avlånga land. Vid en första anblick visar detta på nytänk och innovationsförmåga!

Dock är det som i huvudsak kommer ut från dessa lokaler allt annat än fräscht då de stora volymerna som säljs är bensin och dieselbilar. Det hjälper inte att man pimpar några stora SUV:ar med små batterier som lyckas följa politikernas ”låga nivå” för att klassas som miljöbil. Inte riktigt lika illa som miljöbilsklassningen av diesel för tio år sedan men nästan!

Att Volvo år 2019 inte har högre ambitioner kan tyckas märkligt men är föga förvånande. Volvo vill förmodligen sälja så många ”gamla” bilar som möjligt innan dessa ”fossilbilar” inte får säljas längre om politikerna håller sina löften. Allt i enlighet med marknadsekonomins spelregler där pengar går före förnuft i alla lägen!

Volvo var tidigt ute på sent 90-tal med att satsa på det hittills viktigaste ”miljöbränslet” för att få bort oljan, nämligen biogasen som görs på hushållsavfall och restprodukter från jordbruket, vilket det finns ganska gott om i världen. Dock har denna satsning avslutats av amerikanska intressen som gick in i Volvo och såg till att ”tramset” med miljövänliga bilar genast försvann. En ny satsning gjordes för några år sedan men V90:n som för ett tag sedan rullade ut från biogasbandet blir förmodligen den sista vettiga miljöbilen från Volvo inom överskådlig tid.

Att reklammakarnas snygga Zlatan-reklam blev en fullträff för Volvo kan ingen ta ifrån dem. Men att innebörden i ”du gamla du fria” skulle tolkas rent bokstavligt förstod jag först 2018 när Volvo återigen fattade att det är meningslöst att satsa på det hållbara istället för på det gamla och fria utan tanke på långsiktighet.

Anders Bernhard