Ur ett miljö- och trängselperspektiv är det väl fullständigt irrelevant vad man gör efter man parkerat, anser insändarskribenten.
Ur ett miljö- och trängselperspektiv är det väl fullständigt irrelevant vad man gör efter man parkerat, anser insändarskribenten. Bild: Privat

Dålig lösning med dyr och öde pendelparkering

Man vill få plats för de som "verkligen behöver den". Det vill säga de som inte har något annat val än att betala, skriver Jenny.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

På bilden ses pendelparkeringen vid Delsjömotet klockan 07.53 den 22 september 2020. Den är sedan en dryg vecka tillbaka avgiftsbelagd, då den "är belagd över 100 procent". Jag kan intyga att det sett ut ungefär så här senaste halvåret. Parkeringen är öde. Redan innan avgiften. Ja, för ett halvår sedan var den överfull, men när kommer den bli det igen? Har vi kanske ändrat våra arbetssätt, jobbar hemifrån mer, och så vidare? Det är kanske en förändring som kommer vara kvar, länge.

Man vill få plats för de som "verkligen behöver den". Det vill säga de som inte har något annat val än att betala. De andra tar bilen hela vägen in i stan istället. För cirka 600 kr i månaden, och betala busskort? Särskilt när Härryda hamnade i zon 2 i senaste biljettsystemsomläggningen.

ANNONS

I sin motivering lägger man också en värdering i vem som man anser är en pendlare med "rätt". Man har gjort en undersökning om vilka som parkerar där. Och det har visat sig att en del väljer andra färdmedel än buss från parkeringen. Hujedamej! En sån styggelse! En del samåker, en del cyklar, några promenerar vidare. Ur ett miljö- och trängselperspektiv är det väl fullständigt irrelevant vad man gör efter man parkerat?

Det borde finnas bättre lösningar, så att vi alla kan hjälpas åt att minska bilåkandet. Man säger att det inte finns plats att bygga ut parkeringen, och det är väl sant. Men måste den ligga där? Kan inte fler platser skapas vid till exempel Mölnlyckemotet? Förutsatt då att Härryda blir zon 1 i Västtrafiks biljettsystem. De som pendlar längre med bil tror jag inte störs av att åka en extra hållplats med bussen, om bara kommunikationerna blir lika bra som vid Delsjömotet.

Om det ens behövs just nu – eftersom parkeringen ser ut som den gör.

Jenny

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS