Replik
7/3 För stor avspärrning på spårvagnen
När utökad avspärrning förekommer är på grund av att spårvagnsförare som precis gått igenom utbildningen har med sig en mer erfaren spårvagnsförare som stöd under de första dagarna, och den ska kunna ha en sittplats utan riskera att exponeras för ett potentiellt livsfarligt virus. Detta regleras i arbetsmiljölagstiftningen.
Utökade avspärrningar förekommer i mycket begränsad omfattning, runt 100 extra platser om dagen spärras av jämfört med den vanliga avspärrningen, och detta ska delas med två eftersom rekommendationen är att varannan sittplats ska lämnas tom.
Med tanke på att spårvagnarna i Göteborg och Mölndal varje dygn transporterar ett par hundra tusen passagerare är det extremt få platser som tas bort.
De flesta ser fram mot den dag WHO förklarar att pandemin är över och då kan framdörrarna öppnas igen. Tyvärr är vi inte där än.
Johan Kanmert, arbetsmiljöansvarig sektion Trafik i Kommunal Väst och skyddsombud på Göteborgs Spårvägar
LÄS MER:Västtrafik börjar öppna bussarnas framdörrar
LÄS MER:Kritik mot Västtrafik: Skyddsglas kan bli trafikfara