Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Distansundervisningens utveckling är en positiv bieffekt av coronans framfart, enligt insändarskribenten. Bild: Berit Roald
Distansundervisningens utveckling är en positiv bieffekt av coronans framfart, enligt insändarskribenten. Bild: Berit Roald

Coronans digitala möjligheter

Allt är inte negativt när vi tvingas jobba på nya sätt, skriver Mia Sköld (MP).

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Nu när risk för virussmitta är så stor, har allt fler tagit tag i möjligheten att arbeta hemifrån. Vi har tvingats lära oss hur arbetsdelning digitalt fungerar, hur man gör när man delar dokument och samarbetar med varandra utan att mötas rent fysiskt. Det är verkligt viktig kunskap som vi förmodligen kommer att ha både nytta och glädje av i våra framtida liv. Det skulle ge hela landet större möjligheter att verkligen kunna leva.

När vuxenstuderande och gymnasieelever inte längre blir undervisade i skolan, har lärare, och studenter över 16 år, tvingats lära sig hur man förmedlar och tar emot kunskap på distans. Det väcker otroliga möjligheter för framtiden.

Vi kanske rent av skulle kunna reformera hela undervisningssystemet.

I Australien har man haft distansundervisning i årtionden och vi har sedan några år tillbaka möjliggjort för svårt sjuka barn att kunna delta i undervisning från sin sjukhussäng. Efter den här krisen kanske också andra elevgrupper kan delta på distans. Vi kanske rent av skulle kunna reformera hela undervisningssystemet. Det kan bli riktigt, riktigt bra. Utbildade duktiga pedagoger tar hand om undervisningen och andra personalgrupper tar hand om eleverna. Elever får ökade möjligheter att välja mellan olika ämnen, oavsett brist på lärare just där du bor.

Vi har i många år haft problem med så kallade ”hemmasittare”, elever som av olika orsaker inte klarar av den vanliga skolmiljön. Distansundervisning skulle kunna täppa till den kunskapslucka som uppstår när elever inte kommer till skolan.

Det har i många år talats om ett minskat resande då allt fler skulle ha möjlighet att mötas digitalt. Tänk vilka möjligheter för en renare, mer hållbar framtid.

All denna teknik kräver ordentliga uppkopplingar i hela Sverige. Riktigt dit har vi ännu inte nått. Men, nu när allt fler inser digitaliseringens möjligheter kommer allt fler att allt snabbare kräva ordentliga uppkopplingar – ökad efterfrågan ger ökad tillgänglighet.

Nu får vi hoppas att inte all den här nya kunskapen kommer att falla i glömska så fort hjulen börjar rulla igen, utan att vi verkligen använder oss av den på ett konstruktivt sätt.

Mia Sköld (MP)