Operalänken är en tänkt spårvägsförbindelse mellan Skeppsbron och Drottningtorget förbi Operan. Syftet med denna är att avlasta Brunnsparken, den i särklass mest belastade knutpunkten, och skapa flexibilitet i Göteborgs spårvägssystem.
Operalänken skulle egentligen ha byggts samtidigt med spårvägslänken mellan Järntorget och Skeppsbron, men byggandet av Västlänken förhindrade detta. Därför kan bygget inte påbörjas förrän Västlänken är färdig, det vill säga 2026.
I artikeln ”Castellum vill bygga ny skyskrapa vid Nordstan” (23/1) framgår det tydligt av illustrationen att det föreslagna kontorshuset står i direkt konflikt med planerad utbyggnad av Operalänken. Hur kan det komma sig? Har stadens förvaltningar stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret sanktionerat detta husbyggnadsobjekt? Vad säger Västtrafik? Kan det vara så att Fastighetskontoret driver en egen linje? Vem bevakar stadens intressen för utbyggnad av ändamålsenlig infrastruktur?
Hans Cedermark, trafikplanerare