Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bygg ut färjetrafiken i Göteborg, tycker insändaren. Bild: Robin Aron
Bygg ut färjetrafiken i Göteborg, tycker insändaren. Bild: Robin Aron

Bygg ut färjetrafiken i Göteborg

Att färdas på Göta älvs vatten är nästan gratis och vattenytan är nästan tom, skriver Per Gyllenspetz.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Man har missat ett helhetstänk för stadens behov med att köra fast i storskaliga byggen som linbanan och nu också en tunnel mellan Linnéstaden och Lindholmen. Tiden går i alla utredningar som kostar hundratals miljoner bara de. En tunnel är ett dyrt, smutsigt och bullrigt projekt som tar lång tid och har osäkra kostnader.

Väljer man istället det självklara i åka på vattnet behövs inget av detta. Färjetrafik är utbyggbar i takt med behoven utan stora investeringar. Göteborg kan ha många eldrivna tvärfärjor på fem–tio, eller fler, ställen längs älven många år innan en tunnel är klar.

Det fina med flera tvärlinjefärjor är att det kan ge tillgänglighet längs hela älven och det lockar fler till att gå och cykla till och från färjelägena. Cykla och gå blir då ett självklarare sätt att röra sig i hela staden. Mer plats för människor, mindre plats för bullriga fordon som egentligen inte behövs. Människor som har svårt att röra sig åker med plats för små elfordon ombord.

Vattenvägen är ett kostnadseffektivt, flexibelt och trevligt sätt att åka i Göteborgsstil.

Restiden med färja mellan stadssidorna blir kort för alla, inte bara för de som åker spårvagn där en tunnel går, som tänks vara klar om 14 år. Istället möjliggör många mindre färjor att staden som helhet blir tystare och kan göras tätare, men också mer flexibel än med spårtrafik. Där storskalig kollektivtrafik behövs på land är elbussar/BRT billigare, tystare och mer flexibelt.

Varför måste stadens infrastrukturprojekt ständigt vara slamrande, gnisslande och utsläppande megaprojekt? Vem är det som tjänar på det?

Elfärjorna med färjelägen kan vara klara om fem år, ha en kapacitet på 10 000 personer per timme och allt som allt kosta runt en miljard kronor. Detta är antaganden och en studie skulle kunna ge exakta tal.

Att färdas på Göta älvs vatten är nästan gratis och vattenytan är nästan tom. Och det mitt i en storstad. Vattenvägen är ett kostnadseffektivt, flexibelt och trevligt sätt att åka i Göteborgsstil.

Per Gyllenspetz, designer och transportstrateg

LÄS MER: Fjärrtrafiken begränsas för att minska smittspridningen

LÄS MER: Nya förslag om broar till Öckerö istället för färja