Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

En tunnel kan bara ta spårvagnstrafik. En tunnel som ligger ca 35 m under Stigberget går inte att ansluta till befintliga spårvagnslinjer i Första Långgatan, skriver insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson
En tunnel kan bara ta spårvagnstrafik. En tunnel som ligger ca 35 m under Stigberget går inte att ansluta till befintliga spårvagnslinjer i Första Långgatan, skriver insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson

Bygg två broar istället för en tunnel

Snart tas beslut om Lindholmsförbindelsen mellan Stigberget och Hisingen. Beslutet bör inte landa i en tunnel utan två nya broar, skriver Hans Cedermark, trafikplanerare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Nu i februari kommer trafiknämnden i Göteborg besluta om hur man ska gå vidare med Lindholmsförbindelsen avsedd att byggas 2035. Trafikkontoret har utrett tre alternativ som remitterats till kommunala förvaltningar. De tre alternativen är högbro, öppningsbar bro eller tunnel under älven med start vid Stigberget. De kommunala förvaltningarna förordar tunnel och därför tänker trafikkontoret föreslå att man går vidare med det. Men trafikkontoret måste ha en egen kompetens och uppfattning i frågan. Och är tunnelalternativet verkligen rätt lösning för stadens utveckling? Det är väl snarare ett uttryck för kortsiktiga särintressen.

Planering och projektering av förbindelsen som i full sträckning skulle gå Linnéplatsen) – Stigberget – Lindholmen – Brunnsbo bör rimligen bygga på följande förutsättningar: Räkna med 80 års livslängd – alltså ett perspektiv fram till nästa sekelskifte. Under denna tid kommer staden att genomföra sina ambitioner att skapa den så kallade Älvstaden genom en integration av Hisingen med centrala Göteborg och vi får ny bebyggelse längs älvstränderna; på Götaverkskajen, i Frihamnen och på Masthuggskajen. På sikt kommer det inte att finnas någon hamnverksamhet kvar uppströms från Stigberget. Stenas Danmarkstrafik torde vara avvecklad 2035. Vi måste också utgå från att linbanan för persontrafik mellan Järntorget och Lindholmen är skrotad för all framtid.

Stora städer vid stora floder har som regel många broar. Men det har inte Göteborg. Mellan Älvsborgsbron och Hisingsbron är det hela 3,7 kilometer. Vid Stigberget behövs en broförbindelse som kan ta spårvagns-, buss-, gång-, och cykeltrafik samt utryckningsfordon. Vid Stenpiren eller Packhuskajen behövs en broförbindelse som kan ta gång- och cykeltrafik och kanske även kollektivtrafik. Då blir det tre öppningsbara broar på en sträcka av 2,3 kilometer. Man har noga utrett att det är acceptabelt för fartygstrafiken och spårvagnstrafiken med öppningsbara broar. Nu blir det en fråga om samordning av öppningarna.

En tunnel kan bara ta spårvagnstrafik. En tunnel som ligger cirka 35 meter under Stigberget går inte att ansluta till befintliga spårvagnslinjer i Första Långgatan.

Trafikkontoret borde vid nämndens möte i februari få ett utvidgat utredningsuppdrag som tar hänsyn till ovannämnda förutsättningar och samarbeta med stadsbyggnadskontoret för att med hänsyn till planerad stadsutveckling tillgodose göteborgarnas kommunikationsbehov.

Hans Cedermark, trafikplanerare

LÄS MER: Tunnel ska binda ihop Lindholmen och Stigberget

LÄS MER: Så blir restiderna med nya förbindelsen över älven

LÄS MER: Demokraterna vill skjuta på beslut om Lindholmsförbindelsen