Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fria ord: Broöppningen tar normalt 8-10 minuter

Själva den tid det tar att lyfta och sänka bron är alltid densamma men sedan finns det faktorer som påverkar totaltiden, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Svar

till Åretruntcyklisten, 4/7

Då vi inte vet vilket datum du refererar till är det svårt att veta vad som kan ha orsakat den långa öppningstiden på Hisingsbron vid det tillfälle du skriver om. Normalt har vi en öppningstid på 8-10 minuter när ett lastfartyg eller en segelbåt passerar. Själva den tid det tar att lyfta och sänka bron är alltid densamma men sedan finns det faktorer som påverkar totaltiden: Hur lång tid det tar att tömma bron på fordon, cyklister och gående men också den tid det tar för fartyget/båten att passera. Dessutom kan andra oförutsedda faktorer spela in, som till exempel den 24 juni då en öppning enligt loggarna tog 18 minuter, på grund av en påkörd bom. Det har även hänt att vi har haft långa öppningstider vid tillfällen då fritidsbåtar passerade i samma broöppning som större fartyg.

Hisingsbron har en segelfri höjd på 12 meter, vilket är lägre än Götaälvbrons segelfria höjd på 18,3 meter. Det innebär att samtliga lastfartyg och majoriteten av segelbåtarna behöver broöppning. Det har ställts krav på 8-10 minuters normal öppningstid vilket Hisingsbron alltså klarar. Under planeringen för en ny förbindelse över älven jämfördes sex olika typer av broar och tunnlar. Av dessa bestämdes att en mellanhög bro av typen Hisingsbron var det bästa alternativet.

Valet att bygga en lägre bro än Götaälvbron beror på att planeringen tog hänsyn till möjligheterna till stadsutveckling, trafiken på land och trafiken på älven. En lägre bro ger mer plats på landsidorna, vilket gör att stora ytor av staden kan utvecklas närmare älven. En lägre bro gör det dessutom enklare för cyklister och gående att ta sig över bron. Att det inte blev en lågbro beror på att sjöfarten då skulle ha påverkats för mycket. Tillgängligheten på farleden Göta älv – som är ett så kallat riksintresse - påverkas av ett antal broar och slussar på hela sträckan mellan Vänern och havet.

Mikael Nummedal

projektchef Hisingsbron, trafikkontoret Göteborgs Stad