Slutreplik
9/4 Farbröder har visst bättre idéer för Göteborg
14/4 Alternativa förslag ska vara realistiska
Björn Salomonson hänvisar till det regionala syftet med Västlänken. Det syftet var att öka tågpendlingen till Göteborg. Analyser som Björn också känner väl till, har visat att tågpendlingen inte nämnvärt ökar med Västlänken. Inte heller minskar bilpendlingen. Den samhällsekonomiska analysen visade på klar förlust. Bara 53 öre tillbaka på varje investerad krona – och det förutsatt att budgeten skulle hållas.
Ett västsvenskt järnvägssystem blir inte robust av att dra in sju eller åtta tåglinjer i samma omvägstunnel. Minsta störning på en tåglinje sprider sig snabbt till alla övriga.
Oavsett vad man tycker om järnväg till Landvetter och Borås så underlättas denna inte av Västlänken.
Det vi ägnar oss åt i Gårdagruppen är inte akademisk lek, utan en genomarbetad idé med möjlighet att radikalt förbättra kollektivtrafiken i Göteborg. Till skillnad från Västlänken är vår lösning samhällsekonomiskt lönsam tack vare kortare restider för göteborgarna.
Vi arbetar ideellt och har inte som Björn fått betalt för att arbeta med Västlänken.
Ingmar Andreasson för Gårdagruppen
LÄS MER:Trafikverket: Västlänkens arbete vid Kvarnberget riskerar att avbrytas