Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Ingvar Karmhed / SvD / TT

Bränsleceller + metanol = sant

Bränsleceller är ett viktigt framtida komplement till elbilar. Frågan är om väte ska vara energibärare, skriver Per Fagerlund, skeppsbyggare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

till Bengt Lindén, 17/10

Håller med om Bengt Lindéns vision om bränsleceller som ett viktigt framtida komplement i elbilar.

Är dock mycket tveksam till väte som energibärare och speciellt distributionslogistiken för väte.

De få laddstationer som finns har vätgasen komprimerad till 700 bar – ett mycket högt tryck som kräver energi att uppnå och som kräver ett helt nytt och inte helt oproblematiskt distributionsnät av tankstationer.

Metanol ett alternativ

Alternativet till väte är metanol, som av många beskrivs som en ”bättre vätebärare än väte”, kan användas i bränsleceller och förbränningsmotorer och kan distribueras i befintliga bensinstationer med ytterst små modifieringar.

Metanol kan tillverkas av väte och recirkulerad koldioxid

Till skillnad från rent väte ger metanol ett visst utsläpp av koldioxid vid användning, men metanol kan tillverkas av väte och recirkulerad koldioxid. Denna teknik är sedan länge etablerad, om än i liten skala.

Per Fagerlund, skeppsbyggare