Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tyvärr är gasbilarna endast en liten del av bilparken, men flera fordon finns att välja på, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT
Tyvärr är gasbilarna endast en liten del av bilparken, men flera fordon finns att välja på, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT

Biogasdrivna bilar ett bra alternativ

Vad som finns här och nu, sedan flera år tillbaka, är biogas, skriver Janne i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

13/11 Elbilarna är inte så miljövänliga

8/11 Bilens framtid stavas vätgas

Helt rätt att batterier till elbilar i dagsläget är problematiskt. Återvunnet material i tillverkningen är helt nödvändig, men sannolikt finns där en snar lösning. Sveriges elproduktion är nästan helt fri från fossila bränslen, och över året sker nettoexport, som senaste tiden varit ovanligt hög. Periodvis sker import, men laddning av elbilar är en väldigt liten del av total konsumtion.

Det viktiga framöver är alla alternativ till fossilfri drift. Vätgas kan vara bra och ha framtiden för sig, men energin som åtgår för framställning (exempelvis solel) kan också föras ut på elnätet direkt. Tankstationerna i dagsläget är väldigt få, priset för bilarna skyhögt.

Vad som finns här och nu, sedan flera år tillbaka, är biogas. Av fordonsgas som säljs i Sverige är 95 procent biogas från avfall och gödsel. Priserna på personbilar är jämförbart med fossilbilar och räckvidden på gas är som de bästa elbilarna. Tyvärr är gasbilarna endast en liten del av bilparken, men flera fordon finns att välja på. Media fokuserar stort på eldrift, där också statliga subventioner varit klart högst, vilket sannolikt kan förklara den låga andelen bilar för fordonsgas.

Janne

LÄS MER: Stöd till bilägare för byte till biobränsle

LÄS MER: Skånskt vägkantsgräs ska bli biogas