Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Mikael Thörnqvist

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Billigare bilskatt på landet

Uppmuntra i stället för att straffa dem som vill leva på landsbygden. Utred införandet av en differentierad fordonsskatt, skriver Claes Toreld.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Håller klimatdebatten på att bara gynna eliten? Mycket tyder på att storstadsfolket med tillgång till kollektivtrafik som subventioneras av oss alla vill straffa oss som bor på landsbygden. Bensinuppror och ”gula västar” är tecken i tiden som belyser frågan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jag förstår att beskattning av oljebaserade drivmedel är PK (politiskt korrekt) för många. Den har emellertid sina stora nackdelar ur regionalpolitisk synpunkt. Samtidigt är det svårt att ha olika beskattning på drivmedel i förhållande till var man bor. Däremot torde det vara möjligt att beskatta fordon på ett annat sätt. Att införa en differentierad fordonsskatt borde politikerna utreda. Alltså att man får betala mer skatt på fordon där ägaren är skriven i storstäder och mindre eller ingen där befolkningen huvudsakligen är beroende av eget fordon för sin dagliga service och försörjning. Det räcker inte med att justera reseavdrag.

Det skulle troligen medföra att folk får större möjlighet att bo och arbeta utanför storstäder och i någon mån bromsa upp den enorma urbanisering som ligger i tiden.

Uppmuntra i stället för att straffa dem som vill leva på landsbygden!

Claes Toreld

fristående debattör