Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Västtrafik app ”To Go”, säljer ibland biljetter för SJ:s sträckor.  Bild: Jonas Lindstedt
Västtrafik app ”To Go”, säljer ibland biljetter för SJ:s sträckor. Bild: Jonas Lindstedt

Biljett-strul berodde på appen

För en tid sedan berättade Karin Svensson på Fria ord om besvikelsen efter att hennes fått en straffavgift av SJ trots att han betalat för sträckan i Västtrafiks app. Nu svarar både SJ och Västtrafiks representanter, varav den senare tar på sig ansvaret.
Replik

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

6/7 Arg och besviken på SJ!

Västtrafik: det är vårt ansvar

Orsaken till att din son kunde köpa en biljett till en resa där den inte är giltig är Västtrafiks ansvar. Det beror helt enkelt på ett tekniskt fel i våra appar som gör att man erbjuds att köpa en biljett i Västtrafik ”To Go” trots att en del av sträckan trafikeras av SJ:s regionaltåg, där vår biljett inte är giltig.

Vi är medvetna om de här felet och jobbar för att hitta en lösning. Vi hoppas kunna ha åtgärdat det tills efter sommaren.

Vi ber därför om ursäkt för obehaget som uppstått för er. Ni är varmt välkommen att kontakta vår kundservice via telefon chatt eller mejl så ska vi försöka hjälpa er. I de flesta fall brukar vi kunna ersätta de kunder som fått en tilläggsavgift till följd av detta.

Vi hoppas ni vill fortsätta resa med oss även i framtiden.

Henrik Kjellberg, Västtrafik

SJ: Inte möjlighet till analys

Jag är ledsen att du inte upplevde vår ombordpersonal som tillräckligt tillmötesgående, men i det här fallet har ombordpersonalen agerat i enlighet med våra rutiner. Har man ingen giltig biljett så blir man ålagd en tilläggsavgift om 1200 kronor.

På ett tåg med täta uppehåll har tågvärden inte alla gånger möjlighet att göra en närmare analys av enskilda fall, utan har man invändningar på ett beslut om tilläggsavgift har man möjlighet att vända sig till SJ Kundservice.

Jag har förstått att vi nu har återkopplat till dig och du är nöjd med lösningen.

Om du nästa gång köper din resa via SJ:s app istället så kommer det vara tydligt både vilka tåg som ingår för den köpta resan och vilken sträcka som kostar vad.

Vi ser fram emot att välkomna både din son och dig ombord igen.

Simon Hermansson, SJ