Begränsa inte Sveriges Radios programutbud

Om Bauer Media börjar sända de program jag vill lyssna på utan reklam då kommer jag och alla andra reklamtrötta att lyssna. Men det kommer inte att ske för det verkliga syftet är att tjäna pengar, skriver Ulf Clark.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

Public service GP Debatt 13/7

Staffan Rosell, vd för Bauer Media, vill komplettera Sveriges Radios sändningstillstånd med en skrivning om att bland annat ett ”allsidigt utbud av musik ska erbjudas lyssnarna med fokus på musik som sällan når allmänheten på andra vägar, till exempel oetablerad populärmusik, konstmusik, jazz och folkmusik.”

Detta kallar Staffan Rosell för att uppdraget tydliggörs. En mer korrekt beskrivning är att uppdraget begränsas. Detta blir klart när Staffan Rosell skriver: ”För Sveriges Radio blir det uppenbart att bland annat underhållning, sport och hitmusik ligger utanför uppdraget.”

Det verkliga syftet med Staffan Rosells debattartikel är att få bort en konkurrent så att Bauer Media kan utöka sitt utbud med mer reklam. Detta vill jag inte ha. Jag vill lyssna på program med underhållning, sport och hitmusik – utan reklam.

ANNONS

Om Bauer Media börjar sända de program jag vill lyssna på utan reklam då kommer jag och alla andra reklamtrötta att lyssna. Men det kommer inte att ske för det verkliga syftet med Staffan Rosells förslag är att kunna öka sin verksamhet (läs sälja mer reklamplats) och tjäna pengar.

Ulf Clark

ANNONS