Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
De pedagogiska verksamheterna har också enligt skollagen också sociala fostransmål, menar insändarskribenten. Bild: Hasse Holmberg/TT

Barnens beteende formas inte i hemmen

Jag har själv medverkat i forskning som visar hur barn långt ner i förskoleåldrarna i en väsentlig utsträckning påverkar och påverkas av varandra vad gäller attityder och värderingar, skriver Anders V Hill i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

8/9 Föräldrarna måste ta ansvar för barnens beteende

Det är riktigt att föräldrar måste försöka återerövra en tydligare föräldraroll, men de är konkurrensutsatta i det moderna samhället. Du, Jan W Kjellberg, har i grunden fel när du hävdar att barnens (upp till 18 år) beteenden formas i hemmen och inte i förskola, grundskola och gymnasium. Dessutom glömde du fritiden.

Jag har själv medverkat i forskning som visar hur barn långt ner i förskoleåldrarna i en väsentlig utsträckning påverkar och påverkas av varandra vad gäller attityder och värderingar. Med stigande ålder blir detta allt tydligare, vilket alla föräldrar är medvetna om. De pedagogiska verksamheterna har också enligt skollagen också sociala fostransmål. Vad som kanske behövs är en tydligare översyn och styrning av hur denna fostran ser ut eller borde se ut.

Anders V Hill