Replik
till Inger Jonsson 27/6
Jag instämmer till fullo i att våra konsumtionsvanor inte är hållbara och att det är viktigt att reflektera över vilken inställning till klädkonsumtion barn får med sig. Jag tror dock inte att lösningen är att förbjuda dessa dockor i skolor och förskolor. Precis som med andra leksaker handlar det mycket om hur man leker med dem. Att klä dockor i olika kläder är en lek som funnits länge och som tränar viktiga färdigheter som kreativt tänkande, föreställningsförmåga, empati och sociala färdigheter, samt ger barnen ett medium för att utforska könsuttryck och identitet.
Liksom med andra frågor som "allas lika värde", bör pedagoger och föräldrar vägleda och inspirera barnen till att reflektera över frågor om produktion och konsumtion. Till detta tänker jag att just dockor kan vara ett utmärkt verktyg!
Genom workshops där barn och pedagoger tillsammans tillverkar egna kläder och accessoarer till dockorna av exempelvis förpackningsmaterial och utslitna kläder kan barnen lära sig om återbruk, återvinning och upcycling. På samma sätt kan man tillverka egna utklädningskläder av spännande återvunna material.
Det är självklart viktigt att som vuxen ha ett kritiskt förhållningssätt till vilka leksaker vi låter barn leka med och vad dessa förmedlar, alla leksaker är inte bra leksaker. Jag tror dock att man kan vinna mycket på att, istället för att förbjuda, utforska möjligheterna med de leksaker som barnen tycker om.
Sofia