Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Konserthuset är verkligen att gratulera till denna nya orgel, skriver Leif Stensson. Bild: Meli Petersson Ellafi
Konserthuset är verkligen att gratulera till denna nya orgel, skriver Leif Stensson. Bild: Meli Petersson Ellafi

Bara diskokulan fattades på orgelinvigningen

Vill man locka nya skaror till Konserthuset gör man det bäst med musik och inte med massa pseudoeffekter, skriver Leif Stenson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Jag hade nöjet och förmånen att sitta i publiken vid orgelinvigningen i Konserthuset förra veckan. Konserthuset är verkligen att gratulera till denna nya orgel.

Ska jag säga något om själva konserten och orgeln så är det att i Konserthusets utomordentliga akustik för symfonisk musik kom den nya orgeln, inte oväntat, bäst till sin rätt i det avslutande numret – Nathan Laubes helt strålande tolkning av Brahms ”Akademisk festouvertyr”.

Men jag har dessvärre desto mer att säga om belysningen eller nog rättare sagt bristen på vettig belysning. När man väl hade lyckats treva sig fram i halvmörkret till sin plats och där intagit denna för att – 10 minuter innan ”avspark” – studera programmet, så var det så gott som omöjligt att läsa i detta halvmörker.

LÄS MER: Recension: Orgelinvigning på Göteborgs konserthus

Att man sedan dämpar belysningen under själva konserten är ju brukligt, men varför inte ha fullt ljus dessförinnan? Nu upplevde man snarast Konserthuset som någon slags Lisebergsjippo, där man ska råka ut för oväntade saker.

Sedan var det ljuseffekter i form av blinkande stavar uppe på podiet. Det konstnärliga värdet av detta var ett lågvattenmärke fullt i klass med ”ljusplasket” snett utanför Konserthuset framför Stadsbiblioteket. Vill man locka nya skaror till Konserthuset gör man det bäst med musik och inte med pseudoeffekter.

Leif Stenson

LÄS MER: Konserthusets enorma orgel är klar – tog fem år

LÄS MER: Brist på kyrkomusiker att vänta