Båtlivet bär sina kostnader

Båtliv är friluftsliv som redan ger stora värden till samhället genom bättre folkhälsa och som bidrar ekonomiskt till samhället genom en mängd skatter och avgifter, skriver Lasse Carlsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik till Beda06, 7/10

Signaturen Beda06 tycker att det är ”Dags för skatt på båtar”. Men Beda 06 förbiser att båtliv är friluftsliv som redan ger stora värden till samhället genom bättre folkhälsa och som bidrar ekonomiskt till samhället genom en mängd skatter och avgifter. Sammantaget ger båtlivet genom försäljning av varor och tjänster en ungefärlig årsomsättning på cirka 15 miljarder kronor. Detta ger moms- och bränsleskatter på cirka 3,8 miljarder till statskassan, varje år.

Båtlivet är inte subventionerat av staten eller kommunerna. Småbåtshamnar och dess anläggningar är bekostade av båtägarna själva. Vissa engångsbidrag har utgått från länsstyrelserna till miljöanläggningar under senare år men i liten omfattning. Till detta kommer Sjöfartsverkets kostnader som enligt dem själva är cirka 70 miljoner årligen för farledsutprickning med mera.

ANNONS

Det finns enligt beräkningar 880 000 båtar i Sverige och mer än två miljoner medborgare idkar båtliv i någon form. Båtbranschen sysselsätter cirka 12 000 personer, många i kust- och skärgårdstrakter.

Retar Beda06 sig på stora motorbåtar så är det lätt att förstå. Men de är inte representativa för båtlivet utan är en ytterst liten minoritet. Bland de svenska fritidsbåtarna är 80 procent kortare än sex m och tillverkade före 2001.

Lasse Carlsson

styrelseledamot i Västkusten Båtförbund och skattmästare i Svenska Båtunionen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS