Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Bättre spårväg ger nya resmönster – inte linbanan

Linbanan ger ju inte mycket nytt till kollektivtrafiken – men den har lockat fram de gamla idéerna om ny spårväg från Lindholmen via Ramberget till Wieselgrensplatsen och mot Biskopsgården, skriver Einar Hansson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

till Ann-Charlotte Setterdén, 29/6

Ann-Charlotte Setterdén argumenterar för att bygga den omdiskuterade linbanan Masthugget – Lindholmen – Wieselgrensplatsen. Hon är kommunikationsansvarig för "Göteborgs stadslinbana", som visar sig vara en kommunal lobbygrupp, under paraplyet "Stadsutveckling Göteborg".

Linbanan ger ju inte mycket nytt till kollektivtrafiken – men den har lockat fram de gamla idéerna om ny spårväg från Lindholmen via Ramberget till Wieselgrensplatsen och mot Biskopsgården. Detta goda förslag skapar ett spårvägsnät på Hisingen, med Volvos huvudkontor vid en strategisk hållplats. Detta förslag framhålls också i stadens nya översiktsplan.

Även om man skurit i linbanebudgeten framstår luftprojektet som ansvarslöst, när samma stad blint godkänner nedläggning av fritidsgårdar och medborgarkontor i Angered. I Angered har kollektivtrafiken fortfarande låg kvalitet – snabb spårväg till Lövgärdet och Gårdsten skulle gynna fler än Lindholmslinbanan. Och en linbana Kortedala – Hjällbo – Backa skulle skapa förbindelser där de idag är obefintliga – var finns den kommunala lobbygruppen för "Utveckling och snabba förbindelser i Nordost". Mer helhetssyn, tack!

Einar Hansson

arkitekt, stadsvandringsledare