Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vi valde att ansöka om en upphandlad privat aktör, skriver insändaren. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Bättre bemötande i privat hemtjänst

Hur har alla resurssvaga och ensamma äldre det, undrar signaturen Förfärad anhörig.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Läser debatten om hemtjänsten med intresse, här kommer ett inlägg från verkligheten i Lundby.

Mina föräldrar har fått stöd av den kommunala hemtjänsten med bland annat städning och stöd vid mathandling, vilket inkluderar en så kallad social promenad. Resultatet; alltid nya människor, obefintlig städning, hemtjänstpersonal som under den sociala promenaden oavbrutet pratar i hörsnäcka och missar sju av 15 varor, samt flertalet intrång i lägenheten (vilket inte är tillåtet, trots att de har tillgång till lägenhetsnyckel då föräldrarna har personliga larm).

Lämnade den kommunala hjälpen

Vi har numera ordnat helt privat städning och vi anhöriga beställer hem mat via Willys. För att föräldrarna ändå skulle kunna behålla larm och samtidigt få visst stöd i hemmet tog vi bort den kommunala hemtjänsten helt. Chefen hade uppenbarligen ingen möjlighet att rå på att hemnyckeln användes felaktigt, detta trots flertalet påstötningar.

Vi valde att ansöka om en upphandlad privat aktör. Först Bräcke Diakoni men där var det kö. I stället fick vi vårt ”andrahandsval”. Samma kvinna varje dag, förtroendeingivande, inkännande och trevlig. Nu är vi nöjda!

Men jag tänker; hur har alla resurssvaga och ensamma äldre det?

Förfärad anhörig