Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Bengt Kjellin

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bättre än en linbana

När prislappen för linbanan fördubblas stärks argumenten för att i stället satsa på en västlig tvärlänk i vårt väletablerade spårvägsnät, skriver Gunnar Persson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Snabba på det planerade bygget av en spårvägsförbindelse över älven mellan Stigbergstorget och Lindholmen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Låt spårvägen sedan fortsätta norrut på bro över Lundbyleden, upp till Gropegårdsgatan och Volvo Lundby, för att där ansluta till spårvägen på Hisingen. På så sätt kan man få en betydligt mer kapacitetsstark lösning mellan samma punkter som linbanan.

Man får genomgående linjer förbi Lindholmen och Volvo Lundby från flera områden i staden så att man slipper byta: Biskopsgården, Wieselgrensplatsen, Centrum, Hagastationen, Frölunda, Sahlgrenska, Chalmers. Man får en etablerad teknik. Och man får en alternativ körväg till Biskopsgården vid stopp.

Gunnar Persson