Replik
5/1 Varför beskatta el men inte båtar?
Signaturen ”Margareta” ondgjorde sig över att det inte finns en särskild båtskatt till skillnad från fordon som befinner sig på land. Ett klarläggande behövs uppenbarligen. Men först lite bakgrund om båtlivets villkor.
LÄS MER:Till havs, till storms, Annika styr med säker hand
De flesta småbåtsklubbar som finns är ideella föreningar. Till det kommer ett antal kommunala småbåtshamnar och också några privata marinor. Alla har det gemensamt att de finansierar verksamheten med avgifter som båtägarna betalar.
Fordonsskatt finns för att täcka infrastrukturen för trafiken på land. Fritidsbåtar har inga vägar på vattnet som kostar pengar. Farlederna hålls för sjöfarten och bekostas med farledsavgifter från rederierna till staten.
Enligt Båtlivsundersökningen omsätter båtlivet mer än 15 000 miljoner varje år och betalar moms- och bränsleskatter på nästan 4 000 miljoner. Båtbranschen med underleverantörer sysselsätter cirka 12 000 personer. Dessa betalar naturligtvis både kommunal och statlig skatt, vilket ska läggas till skatteintäkterna.
LÄS MER:Gränslös och "Billi" bostad med föränderlig havsutsikt
Så visst ”Margareta” betalar båtlivet skatt. Och mycket skatt dessutom. Utan att stat eller kommun i princip har några kostnader för området.
Lasse Carlsson, styrelseledamot Västkustens båtförbund