Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Förare sitter där de sitter, konstaterar insändarskribenten. Bild: Robin Aron
Förare sitter där de sitter, konstaterar insändarskribenten. Bild: Robin Aron

Avspärrningen en trygghet för föraren

Som resenär kan man välja att kliva av, ta en annan vagn eller flytta sig längre fram eller bak i fordonet. Det kan inte den som kör, skriver spårvagnsföraren David i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

15/6 Onödigt med avspärrning i spårvagnen

Andrei känner möjligen inte till det här med trygga tjänsteresor för personalen. I förares uppgifter ingår att göra så kallade passresor med spårvagn eller buss för att ta sig till och från de olika platser där vagnar tas ut i trafik eller förarbyten sker. Här går det inte alltid att välja bort en resa på grund av trängsel för då spricker schemat och trafiken riskerar att bli stillastående. Det är en anledning till det reserverade utrymmet ombord.

Dessutom har vi ett undertryck som råder i förarhytten där luft strömmar in från kupén under färd genom springor, gamla myntluckor och dåligt tätade dörrkarmar. En nysning alldeles utanför förarens dörr och aerosolerna tar samma väg. Då är det tryggare med denna säkerhetszon även för den förare som sitter i hytten.

Som resenär kan man välja att kliva av, ta en annan vagn eller flytta sig längre fram eller bak i fordonet. Det kan inte den som kör. Förare sitter där de sitter.

David, spårvagnsförare