Bild: Stefan Bennhage

Avsaknad av bussbälten ett säkerhetsproblem

Det känns som att det är änglavakt som hittills förhindrat allvarliga olyckor med bussar som saknar säkerhetsbälten, skriver Hans Larsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Nyligen hade Sveriges radio Göteborg ett inslag om bussar i kollektivtrafiken med allvarliga fel. Detta är helt oacceptabelt, men det finns ett annat dagligt säkerhetsproblem oavsett om bussarna i sig är felfria: Nämligen avsaknaden av säkerhetsbälten i bussar som trafikerar motorvägar.

Jag åker dagligen med Rosa Express i rusningstrafik på E6 Kungälvsleden både morgnar och eftermiddagar, och 80/20-regeln verkar gälla även här. Min egen statistik visar att det saknades bälten i 78 procent av bussarna som jag åkt med de senaste veckorna.

I rusningstrafik står trafiken oftast still i vänster- och högerfilerna på motorvägen och bussarna kan samtidigt hålla en mycket hög hastighet i bussfilerna. Flera gånger i veckan sker det incidenter där bil- och lastbilsförare snabbt kör över i bussfilen med kraftiga inbromsningar för bussförarna som följd.

ANNONS

Det känns som att det är änglavakt som hittills förhindrat allvarliga olyckor. Samtidigt ser man bussar utrustade med bälten som i princip bara trafikerar stadstrafik och som alltså inte kör på motorvägar.

Jag förstår att de många bussbolagen är ett problem, men något måste göras innan det sker en allvarlig olycka.

Hans Larsson

ANNONS