Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Familjeterapeuten Jesper Juuls böcker ingår som litteratur vid lärarutbildningen men har för mig inte lett till någon praktisk betydelse i det dagliga arbetet, skriver insändaren. Bild: Henrik Montgomery/TT
Familjeterapeuten Jesper Juuls böcker ingår som litteratur vid lärarutbildningen men har för mig inte lett till någon praktisk betydelse i det dagliga arbetet, skriver insändaren. Bild: Henrik Montgomery/TT

Att vara auktoritär leder inte till något positivt

Läraren måste förtjäna sin auktoritet, skriver Marika Joviken i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

11/3 Ingen har vågat säga emot

Att de vuxna ska bestämma i skolan och att skolans uppdrag är socialisering och kunskapsutveckling är rätt och föräldrarnas roll bör lyftas fram, de har ett stort ansvar för sina barns fostran. Däremot ska vuxna bestämma i samråd med eleverna. Beslut som tagits och där eleverna inte förstår anledningen till beslutet har svårare att implementeras. Den vuxne ska ha en levande kommunikation med sina elever. Att vara auktoritär leder inte till något positivt. Om du däremot som lärare kommunicerar på ett sätt där eleven känner sig sedd, hörd och respekterad kommer läraren att ses som en auktoritet, men läraren måste förtjäna sin auktoritet.

Det blir stora svårigheter om du använder Hejlskovs metod i kommunikation i stora elevgrupper.

Familjeterapeuten Jesper Juuls böcker ingår som litteratur vid lärarutbildningen men har för mig inte lett till någon praktisk betydelse i det dagliga arbetet. Däremot har psykologen Bo Hejlskovs litteratur och föreläsningar utgjort en stor påverkan. Hans kunskaper om neuropsykologi och affektteori har hjälpt mig särskilt i förhållande till elever med neuropsykiatriska diagnoser. Hejlskov beskriver hur läraren genom kroppsspråk och tal närmar sig dessa elever som kan ha svårigheter att förstå och tolka omvärlden. Genom Hejlskovs metod förtydligar du som lärare ditt meddelande.

Men det blir stora svårigheter om du använder Hejlskovs metod i kommunikation i stora elevgrupper. Här krävs en helt annat upplägg. Hejlskovs metod går inte att applicera på stora grupper utan är i första hand tänkt som hjälp vid kommunikation mellan elev med neuropsykiatriskt diagnos (eventuellt i affekt) som kommunicerar med sin lärare eller assistent. Här har Hejlskovs metod varit till oerhörd stor hjälp i mitt dagliga arbete!

Våra barn är vår framtid! Låt oss fortsätta att sträva efter den bästa skolan!

Marika Joviken, med yrkesliv i grundskolan som klasslärare/specialpedagog/rektor

LÄS MER: Öppna skolorna innan ni öppnar Liseberg!

LÄS MER: Hjälp – vår tonåring har tappat viljan att plugga under corona

LÄS MER: Elev sa hej till nya skolkamrater – fick knytnävsslag i ansiktet