Det enklaste sättet att undvika tragiska olyckor med A-traktorer skulle väl vara att beslagta bilen när man har kört i hastigheter betydligt över 30. Samma sak om man har för många passagerare ombord eller inte använder bilbälte.
Första gången ett sådant brott begås skulle ägaren kunna få tillbaka bilen redan efter sex månader. Händer det igen får hen vänta 12 månader. "Evigheter" för en 15-åring. Och tredje gången skulle bilen säljas direkt och behållningen gå till trafiksäkerhetsarbete. Enkelt eller hur? Om det inte var för juridiken.
Eftersom en "traktor" inte behöver någon registreringsskylt bak är det ju mycket lättare för lagbrytare att köra ifrån polisen. Vidare är det förbjudet med en "bagagelucka" - och nödvändigt med krok eller kula. Varför? Inget av detta har med säkerheten att göra.
Att bilen kallas "traktor" gör den inte till en traktor, lika lite som en tagelsvans gör en stor hund till en häst.
Slutligen, rätt använda kan dessa fordon vara till god nytta för utbildningen av bilförare.
Johnny Hildingsson
LÄS MER:Transportstyrelsen föreslår skärpta krav för A-traktorer
LÄS MER:Polisen: Kan vara livsfarligt att köra A-traktor för fort