Replik
31/5 Symbolisk miljöhandling av Coop
All verksamhet har en miljöpåverkan. Coops största miljöpåverkan kommer från produktionen av de varor som vi säljer. Upp till 98 procent av vår klimatpåverkan kommer från de livsmedel vi säljer och två procent kommer från vår verksamhet såsom till exempel godstransport, köldmedia och distribution.
Vi anser att alla insatser för att minska vår miljöpåverkan är bra insatser, oavsett om det handlar om hur maten produceras, förpackas eller transporteras.
Att handla mat på nätet är en service som vi på Coop erbjuder för att det underlättar våra kunders vardag.
På de flesta orter plockas matbeställningen ihop i närmaste stora Coop butik och för Stockholmsområdet har vi ett centralt lager för onlinehandeln. I Linköping har vi ingen butik som har möjlighet att hantera packningen av onlinebeställningarna, de körs därför från vårt lager i södra Stockholm. Vi väljer att erbjuda tjänsten i Linköping för våra kunders skull.
Coops transporter inom Sverige går antingen via tåg eller lastbil. De transportörer som kör onlinebeställningar till Östergötland kör antingen på biogas eller bränslet HVO100, en diesel som är tillverkad av förnybara råvaror.
Vi samkör dessutom alla onlinebeställningar så att vi alltid kör med så många leveranser som möjligt i samma lastbil för att ytterligare minska klimatbelastningen från transporten.
Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige
LÄS MER: Mat på nätet – ett allt dyrare alternativ
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.