Varför var stationen i Haga så viktig att det politiska beslutet togs mot dåvarande Banverkets och Riksrevisionens motstånd, mot göteborgarnas folkomröstning samt tre motdemonstrationer?
Nu är pengarna slut, arbetet knappt halvfärdigt och den upphandlade entreprenören avskedad. Vem ska betala kalaset? För vem är Hagastationen så viktig? Reseunderlaget vid Hagastationen har aldrig varit stort. Var ska nya resande komma ifrån?
På Trafikverkets projektsida för Västlänken står det att ”Med Västlänken och de nya stationerna kommer pendel- och regiontåg kunna passera vidare genom Göteborg. Detta gör att resenärerna kan spridas ut på fler stationer i staden och trycket på både Göteborgs central och på kollektivtrafiksystemet lättar”. Men hallå, Centralen förblir en säckstation och pendlare som använder de två stationerna, Korsvägen och Haga, kommer ändå att få längre pendlingstid.
Många av de politiker som mot göteborgarnas vilja genomdrev Västlänksbygget, med stationen i Haga, finns inte längre kvar i kommunpolitiken. De som är valda att styra nu måste ta sitt ansvar och stoppa denna politiska härdsmälta som är en katastrof för staden.
Kerstin Lidbeck
LÄS OCKSÅ: Västlänkens Korsvägenetapp redan två miljarder för dyr
LÄS OCKSÅ: Efter haveriet i Haga – Trafikverket anmäls till Riksrevisionen
LÄS OCKSÅ: Här är västsvenska tågkravet på regeringen
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.