Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skulle vi inte kunna få en del av svaret genom att jämföra studieresultaten mellan ungdomar på olika sidor av regeln, skriver insändaren. Bild: PER WAHLBERG
Skulle vi inte kunna få en del av svaret genom att jämföra studieresultaten mellan ungdomar på olika sidor av regeln, skriver insändaren. Bild: PER WAHLBERG

Ökar kraven på svensk utbildning integrationen?

De sakliga förhållandena, om betydelsen av att lära sig svenska och klara gymnasiestudierna, har varit kända länge, skriver Bo G Eriksson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Jag har just sett debatt mellan M och MP om hur krav på invandrare påverkar inlärning för att integreras i Sverige. M förespråkar krav medan MP inte svarade klart på den frågan.

Skulle vi inte kunna få en del av svaret genom att jämföra studieresultaten 1) hos de ungdomar utan flyktingskäl, som fått reda på att de kan få stanna om de klarar av gymnasiet och får jobb inom ett halvår efter studierna med 2) de ungdomar i gymnasieåldern, som kom de närmsta tre till fyra åren innan denna regel infördes.

De sakliga förhållandena, om betydelsen av att lära sig svenska och klara gymnasiestudierna, har varit kända länge. Det som skiljer är att tydligt kommunicera dessa sakliga förhållanden som krav för den senast anlända gruppen att få stanna, respektive att bara förklara att de är möjliga framgångsfaktorer för gruppen som har varit här längre och som inte erbjudits denna möjlighet för att få stanna.

Bo G Eriksson

LÄS MER: Migrationsverket kritiskt till ny gymnasielag

LÄS MER: Är Skolverket boven i SFI:s problematik?

LÄS MER: SFI har orimliga förutsättningar