Slutreplik
10/9 En bro till Öckerö behövs om kommunen ska överleva
8/9 Låt oss behålla färjorna till Öckerö!
Insändaren talar om hållbar utveckling på sikt på grund av en fungerande kollektivtrafik.
Hur menar vederbörande då? Vi har väl redan idag en fungerande kollektivtrafik både från Burö och Fotö. Grötö och Kalvsund glöms tyvärr bort i resonemanget. Dessa öar kommer knappast att märka någon skillnad vare sig en bro byggs eller förbättrad kollektivtrafik. Utvecklingen av kollektivtrafiken sedan 1962 har väl förbättrats totalt sedan dess. De 18 personer, som är lyckliga nog, att med Länsstyrelsens godkännande, ha fått tillstånd att bosätta sig här ute är säkerligen mycket medvetna om dagens trafiksituation.
Folkomröstningar, rådgivande eller inte, är inte något som myndigheterna verkar fästa någon någon större vikt vid. Vilken kategori som folkomröstningen ska ha, bestäms säkert i efterhand.
Trafikverkets utredningar, som pågått i ett antal är och kostat stora summor, har inte lett till annat än svårgenomförbara förslag.
Problemet med väg 155 väntar fortfarande på en godtagbar lösning. Min idé i detta fall är en spårväg på pyloner ut till Lilla Varholmen.
Jan Hvarfvén
LÄS MER: Trafikverket slår fast: Bro till Öckerö det bästa alternativet
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.