Sverigedemokraternas Julia Kronlid valdes till andre vice talman förra veckan.
Sverigedemokraternas Julia Kronlid valdes till andre vice talman förra veckan. Bild: Anders Wiklund/TT

Även kreationister kan fungera väl i riksdagsarbete

Hur tilltro till kreationism skulle påverka det dagliga arbetet i riksdagen är för mig en gåta, skriver P-O Ekdahl.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

En kreationist och abortmotståndare har blivit andre vice talman! En debattör dömer ut detta i söndagens GP. Två av talmannens åsikter tycks ligga högt upp i författarens syndakatalog. Så högt att fördömandet är totalt och bland annat beskrivs som medeltida. Dock verkar det som att han i så fall själv även i viss mån stannat kvar där, genom att ha missat centrala tankar i upplysningstiden. Jag syftar bland annat på Voltaires tydliga ställningstagande om yttrandefrihet, att var och en ska få offentligt framföra sin åsikt och känna trygghet i att kunna göra det.

Enligt debattören finns det en automatisk koppling mellan en talmans åsikter och politiska ställningstaganden och förmågan att på rätt sätt kunna fullgöra sina arbetsuppgifter. Hur tilltro till kreationism skulle påverka det dagliga arbetet i riksdagen är för mig en gåta. Självklart kan både ateister och kreationister, trots olika existentiella ställningstaganden, fungera väl i riksdagsarbetet.

ANNONS

Abortmotstånd är däremot en politisk fråga, men det verkar enligt författaren mer vara kopplat till en politisk dogm – en slags politisk fundamentalism.

På samma sida i GP denna söndag fanns en insändare med rubriken: Vem för de oföddas talan? Insändarskribenten har uppfattat de mörka molnen i det fundamentalistiska debattklimatet och tar skydd för att inte riskera en urladdning. Hon står dock fast vid att hon vill vara en fosterförsvarare eller kanske mer relevant uttryckt, en fosterräddare. Varför ska denna åsikt anses medeltida? Är det liberalism att i praktiken utfärda en bannlysning för innehavare av denna?

Visst kan väl politiken tåla ett spänningsfält mellan abortförespråkare och abortmotståndare såväl som mellan fosterräddare och fostermotståndare?

P-O Ekdahl

LÄS MER:Vi borde inte skratta bort Julia Kronlids kreationism

LÄS MER:Kronlid: Jag vill inte ändra abortlagen

LÄS MER:SD:s succé handlar om mer än bara Jimmie Åkesson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS