Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jag kan se framför mig hur skåningarna cyklar fram i snöstormen (dock inte på elcyklar), skriver insändaren. Bild: Salvatore Di Nolfi
Jag kan se framför mig hur skåningarna cyklar fram i snöstormen (dock inte på elcyklar), skriver insändaren. Bild: Salvatore Di Nolfi

Är elbilar miljöbilar i södra Sverige?

Politiker generellt har en verbal begåvning och snygga gångkläder, skriver Rolf N.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

19/4 Nu blir det bensinbil

Förstår din besvikelse på höjda skatter för miljöbilar.

Vad vi får lära oss är att politiska beslut inte är några grundlagar. Besluten, som ligger till grund för våra inköp, kan ändras även under löpande mandatperiod.

För några år sedan beslutades om förmånliga regler för parkering av metanolbilar i Göteborg. När de blev tillräckligt många och parkeringsplatserna inte räckte till slopades förmånen.

När antalet elbilar blir tillräckligt många och därmed skatten på bensin och diesel minskar, kommer elskatten förmodligen att höjas. Magdalenas lada måste fyllas, i synnerhet efter alla de miljarder som spenderats under covid-19.

I södra Sverige har elnätet låg kapacitet. Man kan fråga sig om elbilar är miljöbilar där. Jag kan se framför mig hur skåningarna cyklar fram i snöstormen (dock inte på elcyklar).

Politiker generellt har en verbal begåvning och snygga gångkläder. Vidare gör de emellanåt kraftfulla uttalanden. Vi får inte förledas av detta.

Jag har en flaska champagne i kylen. Den kommer att öppnas när Miljöpartiet åker ur Riksdagen.

Rolf N

LÄS MER: Negativa elpriser över hela Sverige

LÄS MER: Fler elbilar och färre dödsolyckor under pandemin