Den 23 december testade jag positivt för covid-19 och fick besked om att jag skulle bli kontaktad av den regionala smittspårningsenheten i Västra Götalandsregionen. Först den 22 januari, alltså en månad efter att jag testade positivt, får jag ett sms från denna enhet via 1177. Man upplyser om att jag behöver medverka i smittspårningen, och att jag ska svara så snabbt som möjligt på de bifogade frågorna, och senast inom 24 timmar. På grund av hög belastning har de inte haft möjlighet att kontakta mig tidigare.
Vi blir hela tiden upplysta om att vi befinner oss i ett kritiskt läge, hur viktigt det är att vi testar oss om vi har symptom, och att vi deltar i smittspårningen. Men vad är denna värd om det tar en månad för smittspårningsenheten att skicka ut ett par frågor via ett sms? Och vari ligger logiken att jag måste svara inom 24 timmar?
Jag håller även med tidigare insändare om att systemet för att boka tider för testning via 1177 verkligen inte är optimalt. Ingen samordning, utan man måste söka per klinik för att hitta lediga tider.
Ingrid60
LÄS MER:Folkhälsomyndigheten gick ut med osäkra vaccinsiffror
LÄS MER:Efterfrågan på vaccin för stor – leveranser får vänta