Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: PONTUS LUNDAHL / TT
Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Är det för dyrt att rädda världen?

Mänskligheten ska inte om 100 år konstatera: ”Vi kunde tyvärr inte rädda världen. Det blev för dyrt."! skriver Bengt Lindén.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Slutreplik till Göran Carlsson, 22/10

Tack Göran för repliken, mycket är rätt men;

Allt i framtiden kommer att tillverkas av prima fossilfri el även vätgas som helst bör tillverkas på den plats där tappstationen ligger och den skall helst drivas av solenergi som det finns enorma mängder av.

Vätgas kostar i dag cirka 80 kr/kg. Nikola som tillverkar bränslecellsdrivna lastbilar i USA räknar i dag med en kostnad på 55 kr/kg och att kunna sänka kosten till 20 kr/kg i framtiden. En Toyota Mirai drar 0,8 kg/100km som med 80 kr/kg betyder 6,40 kr per mil, vilket är något lägre än vad en motsvarande dieselbil skulle dra.

Priset kan sänkas ytterligare men slutpris beror ju på det skattetryck våra politiker väljer att lägga på. Bränsleceller minskar också behovet av batterier där tillverkningen redan i dag är en flaskhals.

En bränslecellsbil släpper inte ut någon koldioxid (CO2) alls vid drift medan en biobränslebil släpper ut lika mycket CO2 i luftrummet som en fossilbränslebil. Sedan tar det 30 – 100 år för växtlighet och hav att ta tillbaka dessa utsläpp. Ökad användning av biobränslen ökar alltså mängden CO2 i luftrummet och löser inga miljöproblem, de är främst avsedda att ersätta fossila bränslen.

Sen tycker jag inte att mänskligheten om 100 år skall konstatera: ”Vi kunde tyvärr inte rädda världen. Det blev för dyrt.”!

Bengt Lindén