Framtidens operastjärnor på slotten

ANNONS
|

Ljuva toner i ljummen skymning - sommaropera är ett populärt semesternöje. Det är också en chans att spana in våra framtida sångstjärnor.

Operavärlden är inte helt olik fotbollsvärlden: De bästa rösterna plockas upp av utländska operahus. Några återvänder då och då till hemmplan för att gästspela. Vissa hör vi aldrig igen.

Men under sommarsäsongen ges möjligheten att knipa våra framtida stjärnor i lindan. Flera av sommaroperascenerna stoltserar nämligen med nyutexaminerade förmågor i titelrollerna.

-Hos oss får man i närbild möta stjärnor i vardande som man sedan måste betala dyra biljetter för att se. Jag tror att mycket av lockelsen hos publiken handlar om det, säger Nils Spangenberg, vd och konstnärlig ledare för Vadstena-Akademien som i sommar sätter upp operan "Star-cross'd lovers".
Plantskola för stjärnorna

Vadstena-Akademiens föreställningsverksamhet är i själva verket en plattform för vidareutbildning och i stort sett hela den svenska sångareliten har passerat här sedan starten 1964.

-Anne Sofie von Otter, Loa Falkman, Ninna Stemme... man kan räkna på ena handens fingrar de storsångare som INTE varit hos oss, säger Nils Spangenberg belåtet.

Vadstena-Akademien har en övre åldersgräns runt 33 år, men i regel är de medverkande mellan 20 och 30 år. Årets yngsta solist är född 1988.

ANNONS

TT Spektra: Är det inte svårt att gestalta stora roller när man är så ung?

-Vi försöker välja en repertoar som passar yngre sångare. 1700-talsoperorna är ofta mer tillgängliga både vokalt och sceniskt än de stora 1800-talsmelodramen som ofta kräver lite mer mänsklig erfarenhet för att kunna göras trovärdiga, säger Nils Spangenberg.

"Star-cross'd lovers" bygger mycket riktigt på verk av två 1700-talskompositörer: Johann Adolph Hasses "Piramo e Tisbe" och Georg Anton Bendas "Romeo och Julia". Ung, gränslös och ödesbestämd kärlek utlovas, och i rollerna syns bland andra Carl Ackerfeldt och Sofie Asplund.

Pampiga slott utan komfort

Har man en fäblesse för 1800-talsmelodram kan man styra båt eller bil till Läckö Slott utanför Lidköping, där Rossinis "Den tjuvaktiga skatan" har premiär den 10 juli. Huvudrollen Ninetta spelas av Karolina Andersson, 34 år, som efter examen från Göteborgs operahögskola 2007 direkt fick kontrakt på Komische Oper Berlin.

-Det är många som tycker att man ska vara ung och det kan vara stressande men jag hade inte velat gå ut utan att ha erfarenheten av annat, säger hon.

Erfarenhet som kommer väl till pass i "Den tjuvaktiga skatan" där tjänsteflickan Ninetta - utöver sedvanligt kärleks- och familjetrubbel - döms till döden för att ha stulit en silversked.

Karolina Andersson påpekar dessutom att en fördel som nyutexamaninerad är att man inte vant sig vid operahusens komfort. Som slottssångare får man nämligen tackla allt från hår som blåser in i munnen till bajamaja-språngmarscher i pausen.

-Jag har världens största kjol så att få plats i bajamajan... nej, det är kört! skrattar Karolina som i höst återvänder till Berlin för att spela Gilda i "Rigoletto".

Östergötland:

Vadstena slott

"Star-cross'd lovers", bygger på "Piramo och Tsebe" av Hasse och "Romeo och Julia" av Benda.

Regi: Nils Spangenberg/ Mattias Ermedahl

Spelperiod: 23 juli-8 augusti

Västergötland:

Läckö slott

"Den tjuvaktiga skatan" av Rossini

Regi: William Relton

Spelperiod: 10-31 juli

Närke:

Kopparberg, Opera på skäret

"La Bohème" av Puccini

Regi: Alexander Niclasson

Spelperiod: 31 juli-22 augusti

Dalarna:

Dalhalla

"Trollflöjten" av Mozart

Regi: Stein Winge

Spelperiod: 13 och 14 augusti

Skåne:

Skånska operan på Bäckaskog Slott

"Kärleksdrycken" av Gaetano Donizetti

Regi: Ola Hörling

Spelperiod: 3 juli - 6 juli, sedan turné

Stockholm:

Drottningholms slottsteater

Don Giovanni av Mozart

Regi: Johanna Garpe

Spelperiod: 31 juli-14 augusti

Confidencen

"Orfeus och Eurydike" av Gluck

Iscensättning: Per Arthur Segerström

Spelperiod: 14-29 augusti

ANNONS