Den svenska användningen av dubbdäck under vintern beräknas rädda mellan 60 och 770 levnadsår. Samtidigt beräknas mellan 570 och 2200 levnadsår gå till spillo under dubbdäckens produktion och livslängd – både i och utanför Skandinavien.
Dubbdäcken påverkar hälsan som mest när de används och generar utsläpp från vägarna.
– Den allra största negativa påverkan kommer från vägslitage som skapar partikelbildning, vilket i sin tur kan leda till bland annat hjärt- och lungsjukdomar, säger Anna Furberg, doktorand på Chalmers och en av forskarna bakom studien.
"Vedervärdiga förhållanden"
Tillsammans med Sverker Molander och Rickard Arvidsson på avdelningen miljösystemanalys har Anna Furberg analyserat dubbdäckens påverkan på hälsan under hela livscykeln.
Den näst största delen av den negativa hälsoaspekten är kopplad till den småskaliga gruvbrytningen av kobolt, som är en viktig beståndsdel i dubbarna. Forskarna har tittat på olycksstatistiken från den småskaliga gruvbrytningen i Kongo-Kinshasa, där den främst bryts.
– Där råder vedervärdiga förhållanden för gruvarbetarna då det saknas kunskap kring gruvbrytning och det sker mycket dödsfall och olyckor. Generellt sett dör 2,5 procent av gruvarbetarna som är involverade i småskalig brytning varje år, säger Anna Furberg.
Hon menar att studien visar på ett behov av mer forskning kring alternativ till dubbdäck.
– Jag tycker att det som är mest intressant är att balansen faller över. Att användandet av dubbdäck generellt sett inte räddar liv. Men också att en noterbar andel av den negativa påverkan på mänsklig hälsa sker utanför Skandinavien. Det får bli ett viktigt bidrag till debatten om dubbdäck, säger Furberg.
Fakta: Studien
• Artikeln ”Live and let die? Life cycle human health impacts from the use of tire studs” har publicerats i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health.
• Forskningen är gjord inom ramen för programmet Mistra Environmental Nanosafety.
• 67-77 procent av dubbdäckens negativa hälsopåverkan utgörs av utsläpp från vägarna.
• 8-18 procent utgörs av olyckor och dödsfall vid brytningen av kobolt.