Forskare: Dieselbilens framtid mörk

ANNONS
|

Raul Johansson äger en 15 år gammal Skoda. Nu står han i en bilhall och funderar på ersättningsbil. Kring alla val som ska göras är i alla fall en sak helt klar:

–Det får bli en "bensinare". Diesel känns som ett bluffbränsle. Efter det här fusket kan jag inte tänka mig diesel, säger han.

Frågan är hur många bilkunder runtom i världen som i framtiden resonerar precis som Raul Johansson i Göteborg? När det avslöjades hur Volkswagen systematiskt fuskat med dieselmotorerna i elva miljoner bilar var en av historiens allra största skandaler inom bilindustrin ett faktum liksom en jättesmäll för det tyska företaget.

ANNONS

Läs också: Så ser du om din VW är manipulerad

Läs också: VW Sverige stoppar nya bilar efter skandalen

Många hävdar nu att det också kan vara början på döden för dieseldrivna bilar.

Mikael Wickelgren forskar kring fordonsindustrin vid högskolan i Skövde och säger att utvecklingen är oundviklig.

–Oavsett det som hänt med Volkswagen kommer vi att se en reduktion av antal dieselbilar, inte bara i Sverige utan även i hela Europa.

Dieselmotorn hade redan före VW:s utsläppsskandal börjat ifrågasättas på flera håll. London, Paris och Oslo hör till de städer som har aviserat att man vill se hårdare tag mot just dieselmotorer genom antingen extra avgifter eller förbud för att få ner utsläppen.

Boomen för dieselbilar har framför allt varit en europeisk företeelse. Medan mer än varannan bil som säljs i Sverige numera är en dieselvariant och det i vissa länder i Europa handlar om 70–80 procent är de betydligt mera sällsynta på viktiga marknader som USA och Asien.

VW försökte övertyga de amerikanska kunderna genom att marknadsföra sina bilar med "ren diesel" när det i stället avslöjades att utsläppen av kväveoxid låg 40 gånger över godkända nivåer.

VW-fusket har också satt ljuset på själva testmetoderna. Inom EU arbetar man nu för skärpta utsläppskrav i samband med att nya bilar testas och miljöminister Åsa Romson (MP) sade nyligen till TT att det arbetet nu kommer att intensifieras ytterligare.

ANNONS

–Jag tror att arbetet med en ny testcykel kommer att skyndas på. Från svensk sida har vi velat att den ska komma igång tidigare än 2018 och jag förutsätter att den europeiska enigheten blir större och att det kan starta igång snabbare.

Skärpningarna gör att biltillverkarna nu tvingas hitta andra alternativ än diesel, menar Mikael Wickelgren.

–De krav som EU sätter upp är av den art att det kommer att bli allt dyrare att rena en dieselbil till de kravnivåer som gäller i framtiden. Mindre bilar med små dieselmotorer blir för dyra och kommer i stället att drivas med antingen bensinmotorer eller andra alternativ.

TT: Vad blir det då för alternativ?

–Alla de stora biltillverkarna har alla varianter i paletten för att kunna ha trumfkort på hand om just den varianten blir en framtidslösning. Även de mest envisa biltillverkarna som tycker att "hybridisering ska vi inte syssla med" tvingas av lagstiftningsskäl när det gäller utsläppsnivåer. De vill inte men har inget val.

För Raul Johansson är det inte otänkbart att det kan bli en bil från Volkswagenkoncernen även om han är besviken på företaget:

–Det är bedrägeri. Skamligt av ett gammalt fint bolag att bete sig så, säger han.

ANNONS

–Fast Golfen är en bra bil. Bra krocksäkerhet, om de nu inte har fuskat med det också.

Fakta: Antal sålda dieselbilar

2010: 147608 (51 procent av totala marknaden)

2011: 187625 (61,5)

2012: 187301 (66,9)

2013: 166428) (61,7)

2014: 180144 (59,3)

2015, januari-september: 144358 (58,1)

Källa: Bil Sweden

ANNONS