Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Folkstormen mot Västtrafik

Västtrafiks nya system har vållat massiv kritik. GP har träffat fem resenärer. Läs mer om Västtrafik i söndagens tidning.

Nämn Västtrafik och kommentarerna – de flesta negativa – haglar in på internetforum och på gp.se. Tusentals läsare gick in på webben och sa sitt hjärtas mening under bara ett par dagar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

GP har träffat fem av Västtrafiks resenärer som berättar mer om sina erfarenheter.

Västtrafiks egna siffror

* 5400 resor hade fram till i måndags korrigerats av Västtrafik på grund av strul med det nya biljettsystemet. Två vanliga problem är att passagerare inte förstår att de måste checka ut eller att bussarnas GPS inte fungerat.

* 10 procent av alla resor med kollektivtrafiken i länet gjordes med det nya betalkortet när Västtrafik undersökte saker i juni.

* 774 kundsynpunkter hade från och med införandet av det nya betalsystemet och fram till i torsdags nått Västtrafiks kundservice.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.