Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Flygeln lyftes in till nya kammarmusikfestivalen

På fredag öppnar kammarmusikfestivalen Frontside i Röda sten konsthall. GP stämde av läget med festivalens konstnärliga ledare, klarinettisten Karin Dornbusch.

Det har varit en del dramatik under veckan, bland annat lyftes en flygel in i Katedralsalen i Röda sten konsthall med lyftkran. Var du på plats?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Ja, det var en stor händelse. Nej, jag var inte på plats, jag var så nervös, att se den där flygeln sex meter upp i luften, jag fixade inte det. Så jag övade i stället, låtsades att "det händer inte nu". Så plötsligt sa de andra att nu är den på plats. Nu ser ser det helt fantastiskt ut, en så häftig lokal, det är jättefint ljussatt, filmduken till Chaplin-filmen är på plats, alla sladdar och kablar. Nu väntar vi bara på artisterna.

När kommer de?

– De flyger in under torsdagen. Det blir ganska kort tid för gemensamma förberedelser. Men vi har väldigt hög nivå på artisterna och det är en del av det roliga med festival, alla de nya mötena med nya kollegor och nya synvinklar på musiken.

Hur är akustiken där inne?

– Det är mycket akustik, som en kyrka. Det är roligt, man kan spela väldigt svagt men ändå höras. Det enda man får akta sig för är för starka nyanser.

LÄS MER: "Jag vill gärna utveckla kammarmusikformen"

Temat för festivalen är m/s Transatlantic, med koppling till Göteborgs läge för Amerikabåtarna och utvandringen till USA, men också till dagens emigrantrörelser.

Du själv spelar i flera konserter i helgen, berätta om musiken!

– Den här platsen känns som en symbol för Göteborgs kontakt med världen utanför. Och det har också varit ganska lätt att samla verk som passar in. Bland annat spelar jag Steve Reich New York Counterpoint, som har inspirerat till hela temat, det är ett nyckelverk. Också Bartók Contrasts är ett stort standardverk för oss klarinettister, som han skrev för Benny Goodman i New York, inspirerad av impulser från det nya landet. Också Charlie Chaplins The immigrant, som visas i sin helhet och vi spelar musiken till, har en stark koppling till temat.

New York Counterpoint, som ingår i invigningskonserten, är för 11 klarinetter men du är ju ensam, hur löser du det?

– Jag har de tio andra stämmorna inspelade, det blir häftigt, haha.

Om du skulle välja en programpunkt som man inte får missa, vilken är det?

– Det är alltid så svårt att svara på, det finns så mycket. Men har man aldrig lyssnat på Beethoven, Opus 59, så gör det. Samtidigt är Charlie Chaplin jättecoolt.

Fakta:

Frontside

Ny internationell kammarmusikfestival på Röda sten, pågår 17-20 januari.

Bland medverkande musiker finns bland annat danska Asasello quartett, pianisten Bengt Forsberg, tonsättaren och trombonisten Mike Svoboda, brittiska pianisten Danny Driver, brittiska violinisten Chloë Hanslip och Maja SK Ratkje, norsk tonsättare och röstperformer.

Konstnärlig ledare: Karin Dornbusch, klarinettist, bor sedan 1995 i Basel.

Hela programmet finns på frontside-festival.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.